©   Oost—Nederlands

      Symfonieorkest

Text Box: Bestel

ONSO viert in 2014

haar 60-jarig bestaan!

 

Klik hier voor informatie voor een passe-partout

Homepage

Over ons

Dirigent/concertmeester

Concertagenda

Lid worden

Voor Koren

Bestuur

Contact

Orkestleden

Repertoire

Links

Concertagenda

Oost-Nederlands Symfonieorkest (vh Twents Kamerorkest)

 

 

 

 

 

 

Lalo met Carla Leurs (viool)

Locatie: 

              Grote Kerk

              Oude Markt

              Enschede

Prijs: Normaal     17,50 Euro

          Jeugd         10 Euro

          Studenten  5 Euro

Datum:  Zondag 16 maart 2014 

 

Aanvang: 15 uur

 

 

 

Omschrijving:

Programma:

De Falla - El Sombrero de Tres Picos

Lalo - Symphonie espagnole

Bizet - Carmen Suite 1 en 2

 

Solist:

Carla Leurs (viool)

 

Dirigent: Jeppe Moulijn

 

Toelichting programma: 

 

Carla Leurs

Carla Leurs (1978) begon op zes-jarige leeftijd haar vioollessen. Al gauw kwam zij onder de hoede van Coosje Wijzenbeek, bij wie ze van ’85 tot ’93 les had. Vanaf 14-jarige leeftijd had ze les aan het Koninklijk Conservatorium. Daarna vervolgde ze haar studie bij het Cleveland Institute of Music en Juilliard School, als student van Itzhak Perlman en Donald Weilerstein.

Na het winnen van het Prinses Christina Concours in 1993 soleerde Leurs in het vioolconcert van Bruch met het Jeugd Orkest Nederland. Haar orkestdebuut was op 11-jarige leeftijd met Janine Janssen in Vivaldi’s vioolconcert.

Sindsdien speelde ze met diverse binnen- en buitenlandse orkesten. In 2004 maakte ze haar debuut in de Carnegie Hall. Ook was zij te horen bij de ‘New Masters in Concert’ in Moskou, St. Petersburg en Tallinn. Leurs is regelmatig te horen in het Concertgebouw te Amsterdam.

Carla Leurs is sinds 2012 concertmeester van het Nederlands Symfonieorkest, onder leiding van Jan Willem de Vriend. Hiervoor was zij concertmeester bij de Radio Kamer Filharmonie en het Sinfonieorchester Basel. Als gastconcertmeester speelde ze bij gerenommeerde orkesten als de London Philharmonic Orchestra, Les Solistes Européen,  het Nederlands Kamerorkest en het Philharmonisch Orkest van Santiago de Chile.  Daarnaast speelt zij regelmatig kamermuziek op diverse festivals.

Carla bespeelt een viool van N. Lupot en een strijkstok van V. Fétique, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Instrumenten Fonds. (informatie via www.carlaleurs.wix.com)

 

Manuel de Falla (1876-1946) - El Sombrero de tres Picos (1917)

De Spaanse componist Manuel de Falla was een opmerkelijk figuur. Hij ging steevast in het zwart gekleed en leefde in toenemende mate als een halve kloosterling.

Hij had, na o.a. het winnen van een operawedstrijd met ‘La vide breve’ en het schrijven van het ballet ‘El Amor Brujo’(1915) een overweldigend succes met ‘El Sombrero de tres Picos’ ( de driekante hoed) , oorspronkelijk een Spaanse ‘farsa mimica’,op aandringen van Diaghilev bewerkt tot balletmuziek.

Het stuk ging in juli 1919 in Londen in premiere met decor en kostuums van Picasso en een choreografie, geheel geënt op Spaanse volksdansen, van Massine.

Inspiratie voor zijn muziek putte De Falla uit de Andalusische zigeunerzang, de ‘Canto Hondo’(“diepe zang”) die hij naar de geest maar nooit naar de letter volgde.

 

Edouard Lalo (1823-1892) - Symphonie Espagnole

Lalo was een Franse componist van met name orkestwerken en kamermuziek. Hij had een uitgesproken affiniteit met het idioom van Mendelssohn, Schumann en Berlioz. Uit zijn muziek wordt duidelijk dat hij grote waarde hechtte aan originaliteit. Met zijn orkestwerken had hij veel meer succes dan met opera- en balletmuziek, vooral zijn celloconcert en de ‘Symphonie  Espagnole’ werden als briljant beschouwd en waren zeer populair.

De ‘Symphonie Espagnole is eigenlijk helemaal geen symfonie, noch een solostuk, maar een soort synthese van beide. Dit werk in vijf delen integreert de solist in het orkest. Het stuk laat alle artistieke kwaliteiten van Lalo horen: verlegde accenten in het scherzando en trio, syncopes (= niet gelijk lopen met de maat) in het rondo, veel kleur in de orkestklank in de ‘habanera’ en het intermezzo, ostinato en rondo en inventieve, verleidelijke melodielijnen in het eerste allegro.

Dit werk inspireerde Tsjaikovski tot het componeren van zijn vioolconcert.

Aan het einde van zijn leven maakte Lalo in 1888 toch nog een operatriomf mee: ‘Le Roi d’Ys’ werd een overweldigend succes!

 

Georges Bizet (1838-1875) - Carmen suites 1 en 2

Bizet heeft tijdens zijn korte leven weinig geluk gehad met zijn composities. In 1873 begon hij aan de opera ‘Carmen’.Deze opera, met gesproken dialogen, bracht zowel qua libretto als muzikaal een kleine revolutie teweeg. Niet eerder werd de hoofdrol in een opera toebedeeld aan iemand uit het volk, in dit geval een losbandige zigeunerin, en niet eerder schreef een componist zo’n kleurrijke partituur waarin folkloristische Spaanse elementen geheel samenvielen met de taal van de componist, vol sensuele melodieën, inventieve instrumentatie en sterk gepeperde ritmiek.

De immer aan zichzelf twijfelende Bizet had tenslotte zijn taal gevonden, een taal die op latere componisten van grote invloed zou zijn.

Zelf heeft hij helaas niet meer kunnen genieten van de successen van ‘Carmen’, want de opera werd zeer slecht ontvangen en 3 maanden later overleed Bizet aan een hartinfarct, 37 jaar oud.

Op de avond van de dag van zijn begrafenis echter begon ‘Carmen’ ironisch genoeg aan een ware zegetocht.